STORY

Född i en konstnärsfamilj var Carolina Gynnings karriär given. Mamma Agneta Gynning, en framgångsrik skulptör, ställde sin 7-åriga dotter framför staffliet och redan i de första tavlorna syns tydliga spår av det som sedan skulle komma att bli Carolinas signum som konstnär – kvinnoansiktena med de särpräglade linjerna och färgerna.

Uppmuntrad av mamma och inspirerad av morfars bror Lars Gynning, känd som ”Den svenska gobelängkonstens fader”, arrangerade Carolina Gynning sin första utställning som 15-åring. Hon sålde varenda tavla och kom sedan in på konstgymnasium i Lund.

Men när hon upptäcktes av en modellscout tog Carolinas liv en annan riktning, I flera år arbetade hon som modell i Europa och därefter som populär tv-personlighet i Sverige. Sommaren 2004, på hennes älskade Medelhavsö Ibiza, hittade Carolina Gynning tillbaka till sin passion för måleriet. I det lilla hus hon hyrde växte tavla efter tavla fram, och i november samma år presenterade hon sin andra utställning Ego på Galleri Rönnquist & Rönnquist i Malmö – en formidabel succé.

Sedan dess har hon haft minst en utställning om året, samtidigt som hon släppt böcker om sitt liv och varit programledare för olika underhållningsprogram i tv. Carolinas tavlor är oftast självporträtt och hon använder gärna sig själv i andra slags konstprojekt, såsom videoinstallationer. Mest uppmärksammad blev fotoutställningen av operationen där hennes silikonimplantat togs ut, fotograferad av välkända Elisabeth Ohlson Wallin.

”Jag vet aldrig på förhand hur en tavla ska se ut, men när jag går in i studion för att måla är det som om jag går in i mig själv och fäster mina känslor på duken. Men det som växer fram är såväl jag och mitt förflutna som inlägg i samhällsdebatten.”

2010 tog Carolinas konst steget från duk till glas, när butikskedjan Cervera fick exklusiv rätt att sälja hennes glas i fem storlekar, med sex motiv.

”Jag är så glad att en del av mina konstmotiv får leva vidare i glasserien. När tavlorna säljs och jag måste skiljas från dem, saknar jag dem.”